perjantai 7. lokakuuta 2011

Vuoden Nuori Suunnittelija



Vuoden Nuori Suunnittelija 2011-kilpailun on voittanut Vilma Riitijoki  työllään 
Lailai. Palkinto jaettiin tänä vuonna 17.kerran. Kilpailu on Suomen Messusäätiön
rahoittama kilpailu suomalaisille vaatetussuunnittelun opiskelijoille ja sen ideana 
on kannustaa nuoria suunnittelijoita ja suomalaista vaateteollisuutta. Tänä vuonna 
tehtävänä oli suunnitella tähän päivään sopiva, innovatiivinen juhlapuku. Palkintona 
on sisääntulo Muotimessujen näytöksessä ja oma messu osasto, sekä 5000 euron 
kannustuspalkinto.

Riitijoki opiskelee Hämeenlinnan ammattikorkeakoulu Wetterhoffissa vaatetusmuotoilua.Kilpailun tuomaristo piti voittomalliston persoonallisuudesta ja omasta tyylistä. Lailai-mallisto on yhdistelmä moderniutta ja vanhanaikaisuutta.

On hienoa, että vaatesuunnittelun opiskelijoita on kannustettu tällaisella kilpailulla näinkin kauan. Ne opiskelijat, jotka osallistuvat vastaaviin kisoihin, tulevat varmasti olemaan jossain muodossa mukana tulevaisuuden vaatealalla, sillä mahdollisuus osallistua tarkoittaa, että opiskelijalla on jo aika valmis konsepti tehtynä, jonka vaan ilmoittaa mukaan kisaan, tai hän tekee kaiken työn varta vasten kisaa varten muun opiskelun ohessa. Seuraavat kuvat löysin Vilma Riitijoen kotisivuilta, jossa esitellään Lailai-mallisto. Mitkä nimenomaiset vaatteet osallistuivat kilpailuun, on epäselvää. 




Riitijoen tuotemerkki on Vilmava, ja hän kertoo kotisivuillaan suunnittelevansa ympäristöystävällistä muotia, jossa yhdistyy kunnioitus vanhaa kohtaan, esteettisyys, eettisyys ja ergonomisuus. Kiinnostavaa on, että kotisivuilla mainitaan usempaan kertaan, että Vilmavan vaatteissa ei ole otettu huomioon ainoastaan ympäristöä, vaan myös käyttäjän ja kaikkien ihmisten psyykkinen ja henkinen puoli.

Muotimerkin brändääminen henkisillä arvoilla on toisaalta todella hörhöä ja imelää, ja toisaalta kuvastaa hyvin ajan kuvaamme ja mahdollisesti sitä, mihin suuntaan tulevaisuuden tuote on menossa. Yhteiskunnassamme painottuu jatkuvasti ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi, johon liittyy niin oma terveys kuin omatunto vastuullisena kuluttajanakin. Mitä enemmän kuluttajat tekevät tietoisia päätöksiä omasta ostoskäyttäytymisestään ja perustavat identiteettiään eettiselle kuluttamiselle, sitä enemmän he kaipaavat valmistajia, jotka ottavat huomioon heidän antaman panoksensa ja saavat heidät tuntemaan erityiseksi.

Elämyksellisyys asiakkaana olemisessa saattaa tulevaisuudessa todella tarkoittaa sitä, että jotkut haluavat, että jopa heidän psyykkinen puolensa otetaan huomioon.


Näin ollen Vuoden Nuori Suunnittelja Vilma Riitijoki voi hyvinkin kehittyä vastaamaan tulevaisuuden muodin kuluttajien tarpeista. Kehittymistä tosin vielä tarvitaan, jos Riitijoki haluaa jatkaa muodin parissa, eikä siirtyä kokonaan teatteriin, jossa hän myöskin vaikuttaa. Lailai-mallisto on vielä liian teatraalista ja värien ja materiaalien käyttö ontuu. Kotisivujen kuvien stailaus on tosin epäonnistunut, joten korjaamalla sen, asuista saattaisi saada aivan toisen näköisiä.










Ei kommentteja:

Lähetä kommentti